Mizah Evlilik Dışı İlişkiye Özendirebilir mi?

M.K.Perker'in New York Times'da yayınlanan çizimlerinden bir örnek

Türkiye'de kısa süre önce yepyeni bir mizah dergisi çıkacağı haberi merak ve ilgi uyandırmıştı. Derginin adı Harakiri'ydi. Karikatür, mizah ve çizimseverleri sevindiren haber bir süre sonra, Harakiri'nin "muzır" bulunan içeriği nedeniyle aldığı ceza sonucu yayın hayatına son vermesiyle yerini sorulara bıraktı.

Başbakanlık Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kurulu, Harakiri'yi neden "sakıncalı" bulmuştu? Dergi ayakta kalamaz mıydı? Harakiri'nin kurucusu yaşananları nasıl karşılamıştı? İşte bu ve başka soruların yanıtlarını birinci ağızdan, Harakiri dergisi kurucusu ve çizeri Kutlukhan Perker'den aldık. Perker, Harakiri'yi hayata geçirme kararı alırken "Türkiye'de yapılmamış tarzda bir dergi" hayaliyle yola çıkmış. Sonunda aylık, büyük boyutta, kuşe kapaklı ve iç sayfada birinci hamurdan bir dergi olmuş Harakiri. Harakiri, Türk okuyucuların yakından tanıdığı birçok isimle birlikte yola koyulmuş.

(Söyleşiyi ayrıntılarıyla dinlemek için aşağıya tıklayabilirsiniz.)


"Evlilik Dışı İlişkilere Özendiriyorsunuz"

Ancak dergi bir çizimde 18 yaşından küçük çocuklar "evlilik dışı ilişkiye özendirildiği", bir başka çizimde "Türk halkı tembelliğe ve maceraperestliğe yönlendirildiği" gibi gerekçelerle cezaya çarptırılmış. Perker cezayı şöyle anlatıyor: "Muzır Neşriyat Kurulu bir yayını sakıncalı bulur ve poşete girmesine karar verirse yayın organı aynı zamanda para cezasına çarptırılıyor. Bu belirli bir rakam değil. Derginin baskı adedi üzerinden gelirinin yüzde 40'ı hesaplanıyor ve en yüksek orandaki KDV ile çarpılıyor. Para cezası aşağı yukarı 150 bin lirayı buluyordu." Harakiri bu cezanın altından kalkamayarak yayın hayatına son vermek zorunda kalmış.

"Kendimi Alacakaranlık Kuşağı Dizisinde Gibi Hissediyorum"

"Mizah dergileri, çizgi roman gibi kreatif işler hayatta ne varsa onu alıp size tekrar yorumlayarak geri verir" diyor M.K.Perker. Harakiri dergisi kurucu ve çizeri Perker, dergiye olumlu tepkiler aldıklarını, bu yüzden cezanın kendisini çok şaşırttığını ve inanamadığını anlatıyor. "Kendimi Alacakaranlık Kuşağı dizisinin bir bölümünde gibi hissettim” diye anlatıyor duygularını, Perker.

"Çizerliğin Milli Takımı Yok"

Perker, Bir çizimin "özendirme" gerekçesiyle sakıncalı bulunmasının tehlikeli olduğunu düşünüyor. "Bu çizgi roman insanları evlilik dışı ilişkiye özendiriyor dersek o zaman bir şeyin insanları özendireceği korkusuyla hiçbir şey yapamayız. Cinayet çizgi romanı yaparsak insanları cinayete özendiriyor sayılabiliriz" diye konuşuyor çizer. "Müthiş bir mizah dergiciliği geleneğimiz var. 1800'lü yılların sonlarından beri mizah dergileri yayınlanıyor bu ülkede" diyen Perker bu gelenekle gurur duyduğunu ve diğer Türk çizerlerin de yurtdışına açılabileceğine inandığını söylüyor. M.K. Perker, eklemeyi ihmal etmiyor: "Bu bir bayrak yarışı. Çizerliğin milli takımı yok.” Perker, şu anda Leman dergisi ekibiyle çalışmalarını sürdürüyor.

Dünyaca Tanınan Türk Çizer

Çalışmalarını M.K.Perker imzasıyla sürdüren Perker, dünyaca tanınmış bir Türk çizer. 2001'den sonra eşiyle birlikte uzun süre New York'ta yaşayan ve çalışan M.K.Perker, şimdilerde New York Times gazetesine çizmeye devam ediyor. Bugüne dek New York Times, Wall Street Journal, Washington Post ve New Yorker gibi birçok önemli dergi ve gazetede çizimleri yayınlanmış Perker'in. Çizer, ayrıca merkezi New York'ta bulunan Society of Illustrators'ın ilk ve tek Türk üyesi.