Reuters haber ajansına konuşan Hollywood yapımcıları, yapay zeka firması OpenAI'ın ünlü aktris Scarlett Johansson'ın 2013 yapımı "Her" filmindeki sesine benzer bir kadın sesi kullanmasının Hollywood'da yapay zekaya karşı tepkileri körüklediğini söyledi.
Johansson, yapay zeka sohbet robotu ChatGPT’yi geliştiren OpenAI’ı, Spike Jonze'un yönettiği "Her" adlı filmdeki sesini kopyalamakla suçlamıştı. Hollywood stüdyoları OpenAI ile ittifak yapma fikrini gündeme getirirken sanatçıların yapay zekanın yarattığı varoluşsal tehditle ilgili endişeleri yeniden alevlendi.
Bir sektör yöneticisi, Scarlett Johansson ve OpenAI arasındaki zıtlaşma konusunda, "Bu durum olaya insani bir boyut kazandırıyor. Tanıdığımız bir kişiye bir şey yapan tanınmış bir teknoloji şirketi var" dedi.
OpenAI, Şubat ayında, metinden video görüntüsü elde eden Sora'nın ürettiği sinema filmi kalitesindeki videolarla dünyayı şaşkına çevirmişti. Menajerlere ve sektör yöneticilerine göre, o tarihten bu yana Hollywood yöneticileri, potansiyel yaratıcı ortaklıkları ve teknolojinin uygulamalarını görüşmek üzere OpenAI ile birçok kez biraraya geldi.
Doğrudan bilgi sahibi kişilerin Reuters'e yaptığı açıklamaya göre, Johansson'un ChatGPT'nin en yeni sürümünün tanıtımında kendi performansına "ürkütücü derecede benzer" dediği bir ses kullandığı için OpenAI'ı sert şekilde eleştirmesi, bazı eğlence sektörü yöneticilerini kızdırıyor.
OpenAI'nin eylemlerini "kibirli" olarak nitelendiren bir stüdyo yöneticisi, "Bu kesinlikle içerik yaratıcıları ve teknoloji devleri arasında saygıya dayalı bir işbirliği oluşturmuyor" dedi.
OpenAI CEO'su Sam Altman hafta başında yaptığı açıklamada, sesin "Scarlett Johansson'a ait olmadığını ve asla ona benzemesinin amaçlanmadığını" söyledi. Altman, Sky adını verdikleri ses aygıtının arkasındaki seslendirme sanatçısını, Johansson'a ulaşmadan önce seçtiklerini kaydetti.
En büyük yatırımcısı Microsoft olan OpenAI, anlaşmazlığın ardından Hollywood ile olan ilişkisine dair yorum taleplerine yanıt vermedi.
Son anlaşmazlıktan önce bile, Reuters ile adlarının açıklanmaması koşuluyla konuşan ajanslar ve yöneticiler haftalardır OpenAI'nin modellerinin, teknoloji şirketinin internette kamuya açık oldukları için adil kullanım olarak kabul ettiği telif hakkıyla korunan eserler üzerinde eğitilmiş gibi görünmesinden endişe duyduklarını söylemişti. Bu durum, izinsiz olarak başkalarının çalışmaları üzerine inşa edilmiş bir aracı kullanmak konusunda isteksiz olabilecek bazı yönetmenler ve film yapımcıları tarafından büyük bir engel olarak görülüyor.
Ancak eğlence sektöründeki teknoloji uzmanları, Sora'yı film ve TV yapım sürecini güçlendirmek için umut verici bir potansiyel araç olarak görüyor ve teknolojinin dijital efektleri hızlandırmak için yakın vadeli uygulamaları olduğunu düşünüyor.
Yapımcı firma Fox, Tubi yayın hizmetinin izleyicilerine yeni diziler ve filmler önermek için OpenAI'nin ChatGPT'sini zaten kullanıyor.
OpenAI telif haklarını korumayı amaçladığını söylese de Süpermen gibi bilinen karakterlerin ya da Jennifer Aniston gibi tanınmış oyuncuların yer aldığı videoların oluşturulmasını engelliyor. Ancak daha az tanınan sanatçıları nasıl koruyacağı konusunda endişeler devam ediyor.
Kayıp ses
Johansson'un OpenAI ile olan anlaşmazlığı, içerik endüstrisi ve yapay zeka lideri şirket arasındaki savaşta yeni bir cephe açıyor. Hukuk firması Morgan & Morgan'ın ortaklarından John Yanchunis'e göre Johansson, OpenAI'ın, bir kişiye isim, imaj, özgün karakteristik özelliklerinin ticari kullanımını kontrol etmesini sağlayan reklam yapma hakkını ihlal ettiğini iddia etmek için yeterli gerekçelere sahip.
Şarkıcı Bette Midler, hukukçuların emsal teşkil ettiğini belirttikleri bir davada kendi sesi üzerindeki hakkını savunmak için California yasalarını kullanmıştı. Midler, bir otomobil reklamında "Do You Want to Dance?" adlı şarkısının yorumunu taklit etmesi için eski bir vokalistle çalışan otomotiv firması Ford'un reklam ajansı Young & Rubicam'a dava açmıştı. 1987'de açılan dava ABD Anayasa Mahkeme'sine taşınmış ve mahkeme, Midler’ın hakkını onaylamıştı. Şarkıcı Tom Waits de 1988'de patates çipsi firması Frito-Lay'e karşı kendi şarkı söyleme tarzını taklit eden bir performans içeren reklam filmi için açtığı benzer bir davayı kazanmıştı.
Stanford Hukuk, Bilim ve Teknoloji Programı Direktörü Mark Lemley, "Her iki vakada da ses taklitleri şarkıcıların meşhur ettiği şarkıları seslendiriyordu, dolayısıyla insanların şarkıları söyleyenlerin sanatçılar olduğunu ve ürünleri desteklediklerini varsaymaları muhtemeldi" dedi.
Mark Lemley, Johansson’ın durumunun önceki davalara göre daha muğlak olduğu görüşünde. Ancak Lemley, OpenAI’ın Johansson'un "Her" filmindeki sesini taklit etme çabası, CEO Sam Altman'ın Johansson ile çalışmak için yürüttüğü ısrarlı çabaları ve sosyal medya platformu X’te "Her" filmine atıfta bulunan bir paylaşım yapmasının "Johansson için oldukça güçlü bir dava" oluşturduğunu söyledi.
California'da ve ülkenin başka yerlerinde sanatçıların tanıtım ve reklam hakkının tesis edilmesinde etkili olan SAG-AFTRA sendikasının genel danışmanı Jeffrey Bennett, ses hakkının da federal telif hakkı benzeri bir hakla korunması için baskı yapıyor.
Bennett, "Şu anda bu konuda bu kadar büyük bir diyalog olduğu için çok heyecanlıyız. Bir süredir bu konuyu yüksek sesle dile getirmeye çalışıyorduk. Deepfake’lerin çoğalmasından bahsediyorduk. Şimdi bu herkesi etkilemeye başlayacak. Artık bu mesele konuşulmalı. Federal bir çözüm bulunmalı" dedi.
Forum